M-am decis să scriu din nou despre siguranţă, despre ce înseamnă şi cu ce ajută un scaun de maşină şi cum SALVEAZĂ VIAŢA copilului tău. Asta după ce într-o săptămână am citit a 5-a ştire care implică un accident, un copil şi un scaun de maşină sau lipsa lui. Doar două s-au terminat fericit, acolo unde cel mic era imobilizat într-un scaun, în celelalte trei cazuri povestea s-a terminat tragic 🙁 CE este atît de greu să înţelegem că nu e incomod, nue complicat, nu e time consuming, nici o distanţa nu e prea scurtă, nu e prea scump, nu ocupă prea mult loc. E SIGURANŢA COPILULUI TĂU!
Tocmai de aceea scriu din nou despre acest subiect, ideea de bază fiind aceea că DACĂ ÎŢI PASĂ DE VIAŢA CELUI MIC – FOLOSEŞTE UN SCAUN DE MAŞINĂ!
Am decis într-un final, după multe insistenţe să încerc un „altfel de scaun”, un scaun „rear face”. Până acum câteva zile aveam un scaun „normal”, care se prindea în centurile de siguranţă ale autoturismului, scaun „front face”, moştenit de Radu de la sora mai mare.
Care e diferenţa între un scaun de maşină rear şi unul face? Care e diferenţa între cel care se prinde în centura de siguranţă şi sistemul isofix? Care este relevaţa preţului? Care e mai bun?
Am mai tratat aici subiectul despre greşeli legate de scaunul de maşină sau aici despre tipuri.
Să le luăm pe rînd
- care e diferenţa între rear face car seat şi unul front face car seat – gradul de siguranţă şi stresul la care este supus gâtul şi coloana copilului, răspunsul scurt şi la obiect. Testele au demonstrat că pentru gâtul şi coloana bebeluşului este mai bine ca orientarea lui să fie cu spatele în direcţia de mers. Recomandarea este valabilă în special pentru copiii până în 18 kilograme sau 3 ani (americanii zic până la 2 ani). Mai mult UE a adoptat şi un document legat de siguranţa în trafic, de siguranţa copilului, care recomandă folosirea unui scaun rear face car seat până la 3 ani (Report on European Road Safety 2011-2020 – The European Parliament has adopted the Report on European Road Safety 2011-2020 (A7-0264/2011), which in paragraph 103 calls for the use of rear facing child seat for children up to the age of three travelling in vehicles. Read the press release from ANEC here.). Cu alte cuvinte beneficiile pentru sănatatea copilului sunt cu mult mai mari în cazul unui scaun rear face, DAR important este de înţeles că este important să folosiţi un scaun de maşină şi să îl folosiţi corect! Mă repet, diferenţa constă în presiunea pe care o exercită centurile de siguranţă (fie ele şi în 5 puncte) asupra gâtului şi a coloanei. Un şoc frontal este preluat diferit …în cazul rear – de tot spatele pe toată lungimea lui, la unul front – în special de umeri şi gât.
- care e diferenţa între unul pe centură şi unul cu isoFix? – din experienţa mea de până acum diferenţa este legată de uşurinţa în instalare sau la mutarea dintr-o maşină în alta. O fixare corectă în centura de siguranţă a maşini a unui scaun de maşină este la fel de sigură ca un sistem isofix. Partea incomodă este că sistemul rear face ocupă mult spaţiu, adică pentru cel din dreapta şoferului va fi puţin spaţiu, poate insuficient. În maşina mea, care este generoasă, locul din faţă a devenit mititel 🙂
- care este diferenţa de preţ? – nu e foarte mare, dar există. un scaun de maşină rear face este uşor mai scump faţă de unul „normal”, dar nu cu mult. Diferenţa este mai mare pentru unul care pivotează sau care se poate transforma, după 3 ani sau greutatea maximă, într-un scaun cu orientare către înainte.
- care este cel mai bun? dacă te iei strict după gradul în care este afectat copilul la un impact frontal, atunci scaunul rear face bate orice altă variantă. Zic asta pentru că la un alt tip de impact, lateral sau din spate lucrurile sunt egalizate. Amuzant sau nu, cineva îmi spune …”şi dacă mă loveşte din spate şi eu am un scaun din astă – invers – nu e ca şi cum aş avea unul normal? adică al meu copil nu ar avea de suferit la gât şi umeri?” …Păprerea mea este că important este ca bebeluşul să fie într-un scaun de maşină, securizat indiferent dedistanţa pe care urmează să o parcurgeţi. Scaunul trebuie instalat corect şi centrurile strânse la fel de corect. Aşa va avea şanse să supravieţuiască, pe când îm alte variante … 🙁 …vedem la ştiri nenorociri.
PS …sunt modele care pot fi folosite până la o anumită vîrstă a bebeluşului pe post de scaun de maşină rear face se poate transforma în front face …şi de la isoFix la centura de siguranţă (ceva mai scumpe pentru că sunt versatile).
PS2 …ştiu că sunt copii care refuză scaunul, se plictisesc sau trec mai repede la un booster. Dacă vă pasă îl veţi obliga să stea în scaunulul lui (NU în braţe, NU între scaune); dacă se plictisesc faceţi pauze mai dese pentru a trece peste acest moment; amînaţi cât puteţi trecerea la un booster/înălţător pentru că într-un scaun va fi mereu cu mult mai protejat, mai în siguranţă.
PS3 …NU UITAŢI SĂ DEZACTIVAŢI AIRBAGUL DACĂ STĂ PE SCAUNUL DIN DREAPTA ŞOFERULUI.
PS4 …închideţi şi strângeţi corect centura de siguranţă! Ar trebui să intre un deget între centură şi copil şi voi să nu fiţi capabili să ciupiţi centura! orice altceva va face ca al vostru copil să joace prea mult în scaun!!!
Modelul pe care îl vedeți în imagine și pe care îl folosim este un duoFix de la Axkid (scaun dezvoltat cu ajutorul celor de la Volvo) și îl puteți găsi pe www.axkid.ro sau aici.