Cum putem să schimbăm, în bine, viaţa unui tânăr în ziua de azi (lifechanger)? Bună întrebare aşa-i?
Să începem cu începutul. Părinții vor totul pentru copii lor şi pentru asta fac pe dracu-n patru să obțină banii necesari pentru a avea copilul (de toate) – jucării, haine, încălțari, gadgeturi, o creșă/grădiniță/școală bună, apoi o maşină, casă, eventual job. Cam aşa funcționează treaba pe la noi. Nu fac excepție, de la acest comportament, nici soţia mea şi mare parte din cei pe care îi întâlnesc zi de zi. Un moment delicat este atunci când începi şi încerci să îi explici copilului valoarea banului. Tu încerci încă din primele momente în care începe să apuce lucruri de prin magazine şi le pune în coş iar tu îi spui că „nu le luăm că nu are tata bani” sau atunci când intră într-un magazin şi plânge de rupe că vrea ceva:
– tatiiiii vreau aia, maşina aia!
– nu are tati bani, poate când iau salariu şi după ce plătim facturile!
– ce e ala salariu? Ai baniiiiii! Mergi la cutia aia, te duc eu, bagi plasticul şi primeşti bani!
Din acest moment se rupe filmul pentru 98% dintre părinți. Cum să explici aşa ceva? Cum? Vrei o variantă prin care să transmiţi clar, să explici clar. Problema este că de multe ori nici părinţii nu ştiu să explice sau pur şi simplu nu ştiu. Nu e o ruşine să recunoaştem că pentru mulţi mecanismele economico-finaciaro-bancare, sau cum vreţi să le numiţi, le sunt necunoscute sau neclare. Nu e vina lor, nu e vina cuiva în mod special, aşa am fost crescuți. Cu expresii şi îndemnuri de genul „lasă tati că te faci mare, înveți bine, o să câștigi bani, îţi iei ce vrei tu atunci şi poate îi iei şi lu’ taică-tu ceva”. Știți despre ce vorbesc. Ştiu că știți 🙂
Dar dacă noi, generaţia noastră a fost educată în aşa fel nu înseamnă că şi copii trebuie să fie la fel „antrenaţi” pentru viaţă. Deşi pare ciudat una dintre modalitățile simple şi la îndemâna este educația financiară făcută cu cap. Şi o să ziceți acu „bine mă că eşti tu deștept, te crezi în ţări străine?” Deloc, mă cred în România, unde la şcoală, de stat, se organizează astfel de cursuri. Există o singură problemă …unii directori nu ştiu, alţii nu vor şi alţii nu comunică astfel de posibilităţi pentru părinţi.
Mecanismul este relativ simplu …cursurile se ţin de către voluntari ai unei fundaţii sau de către profesorii şcolii. Există un instructaj şi apoi …practica efectivă. Copilul dobândeşte noţiuni de bază de genul …bani, valoare, salariu, buget, credite, bănci … Am uitat să vă spun ceva esenţial – programul, astfel de programe, se adresează, copiilor de gimnaziu (clasele VI-VIII)!
Avem nevoie de aşa ceva …nu e un moft şi chestiunea este susţinută de date, studii şi concluzii pertiente.
Suntem pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ce privește stăpânirea ABC-ului financiar, cu o rată de sub 25% din populație, spune cel mai recent studiu realizat de Gallup la cererea Băncii Mondiale. În Europa sunt mai jos decât noi cetățenii din Albania, Armenia, Macedonia și Kosovo. Studiile recente realizate de Gfk au arătat că peste 74% dintre români nu utilizează servicii financiare de bază. La nivel global, incluziunea financiară este un deziderat al lumii moderne. Peste 2,5 miliarde de oameni trăiesc cu mai puțin de 2,5 $ pe zi și majoritatea nu au acces la servicii financiare de bază de care avem nevoie cu toții pentru o viață mai sigură. Aici vorbim despre economisire, un credit pe care să ni-l permitem, o asigurare, transfer de bani, o pensie etc. Conform studiilor, doar 6% dintre români economisesc în perioada în care muncesc pentru timpul în care ies la pensie. Procentul celor care se gândesc să-și facă asigurare de viață este de doar 2%.
În aceste condiţii e nevoie (doar) de bani pentru a învăţa despre bani!!! Ironic nu? În lume sunt o sumedenie de fundaţii care caută fonduri pentru a pune în aplicare astfel de programe …aleargă pe la şcoli, caută voluntari, discută cu profesorii sau cu responsabili din Ministerul Învăţământului …aleargă, se zbat … La noi e vorba de Junior Achievement care a reuşit să obţină fonduri de la Metropolitan Life pentru programul LifeChanger, dar ideea e că orice companie se poate implica şi cu cât mai multe cu atât mai bine. Dacă vi se pare ciudat că scriu asta …să nu vi se pară …vreau ca al meu copil să aibă parte de un astfel de program (mai are puţin şi va fi clasa 0), vreau să înţeleagă chestiunile astea …şi vreau să fac un bine, să aduc la cunoştinţă, deci vreau ca multă lume (companii) să ştie de LifeChanger şi cum se pot implica.
Deci cine se bagă?
Doar în 2016 peste 3.000 de elevi din clasele VI – VIII au participat la activități practice (sub bagheta a 100 de profesori şi 50 de voluntari), în cadrul programei școlare, alături de profesori și de voluntari cu scopul de a se familiariza cu noțiuni financiare de bază: gestionarea veniturilor personale, elaborarea bugetelor, gestionarea situaţiilor de risc sau prioritizarea cheltuielilor, dar și exersarea abilităţilor de comunicare, perseverenţa şi gândirea creativă.
De la momentul lansării programului „Schimbăm vieți” (LifeChanger), în 2014, peste 15.000 de elevi din Europa au beneficiat de experiențe educaționale de antreprenoriat și incluziune financiară, dar și de mentorat din partea a peste 600 de voluntari Metropolitan Life.
Educaţia financiară este o nevoie de bază a societăţii actuale, iar eforturile ca aceasta să fie accesibilă încă din primii ani de viaţă ar trebui susţinută la nivel naţional.