Treaba asta cu responsabilitatea sau responsabilizarea e foarte faină dacă o aplici când trebuie. Dacă o faci cu cap, e aproape garantat că al tău copil va înțelege altfel valoarea lucurilor și a banilor.
Cel mai recent exemplu vine de la grădiniță. Ce-i drept e vorba de o grădiniță particulară unde fiind mai puțini copii există o mai bună posibilitate de a se ocupa de fiecar copil în parte. Se încearcă același lucru și la stat, dar e mult mai greu. Au avut un atelier de gastronomie la care au avut de făcut bomboane din curmale. Acum „responsabilizarea” a venit la final atunci când cei mici au fost învățați și rugați să nu mănânce tot dulcele, să ducă acasă la părinți, să nu facă rispisă, să ajute la strâns, să colaboreze cu ceilalți copii.
Un alt exemplu vine din familie, unde o chestie foarte simplă BUCĂTĂRIA/GOSPODĂRIA. Acu să nu credeți că doar așa poți să îi arăți copilului ce înseamnă responsabilitatea. Mai ai la îndemână și jucăriile.
De fiecare dată când îi soliciți ajutorul copil se va bucura, pentru că va considera că este important ce face, va aprecia încrederea și aprecierile de la final (atunci când va fi lăudat pentru că a dus la bun sfârșit ce avea de făcut). E de ajuns să apelezi la chestiuni simple …așezatul tacâmurilor, farfuriilor, a mesei în general. Spălatul vaselor poate fi o altă opțiune, mai ales dacă îi explici ce impact are asupra familiei sau invitaților.
O altă variantă este cu ajutorul jucăriilor. De prea multe ori copilul cere jucării în mod constant, fără să renunțe la cele vechi. Șmecheria e să îl înveți să dea una veche pentru una nouă, pentru un copil care nu are posibilitatea sau pentru unul mai mic.
În general, orice acțiune în care copilul simte că de el este la conducere îl va ajuta să devină responsabil să se responsabilizeze.
Încercați și veți fi surprinși de copilul vostru!